TIEDOTE HARJOITTELUSTA KUOPION LIIKUNTA- JA KAMPPAILUKESKUS LIIKKEEN TILOISSA (21.1.2022)

Hei kaikki!

Koronavirus leviää nyt vauhdilla. Pyytäisimme ystävällisesti, että viestisitte vahvasti omissa seuroissanne ja omille harrastajillenne, että kaikki noudattaisivat salilla turvallisuussuosituksia ja hygieniaohjeita.

Tärkeimmät ohjeet:

1. Salille ei saa tulla sairaana eikä lievästikään oireisena.
  2. Käytä aina maskia yleisissä tiloissa oman treeniryhmän ulkopuolella.
  3. Pese kädet usein ja käytä käsidesiä.
  4. Noudata porrastettua aikataulua.

Tässä vaikeassa tautitilanteessa yksittäisten ihmisten kontaktien jäljittämisellä ei voida enää rajata epidemiaa eikä laajamittainen jäljitys ole järkevää. Leviämistä voidaan kuitenkin pyrkiä estämään ryhmäkohtaisesti tiedottamalla. Ilmoitathan ryhmäsi / seurasi vastuuhenkilöille jos sinulla todetaan koronatartunta tai kotitesti on positiivinen, jotta voimme arvioida jatkotoimenpiteitä ja tiedottaa mahdollisesti altistuneita.

Helpottaa huomattavasti eri ryhmien toimintaa, tiedotusta ja jäljitystä, jos edes yritetään rajata kontakteja ja altistumista. Käyttämällä maskeja käytävillä, pukuhuoneissa ja yleisesti aina oman ryhmän treenien ulkopuolella, voidaan pienentää riskiä, että on altistunut itse tai altistanut muita toimijoita salilla. Rajaamalla altistuminen pienempiin yksiköihin, voidaan harrastuksia jatkaa, ilman että koko salin toiminta kärsii. Esimerkkinä jossakin ryhmässä todettu koronatartunta. Oliko sinulla maski kun olit samaan aikaan pukuhuoneessa tai odottelit käytävällä oman ryhmäsi alkua?

Tatamin käyttäjille muistutuksena, että salilla on käytössä treeniaikojen porrastus. Tällä yritetään vähentää ryhmien kohtaamista ja ruuhkaa käytävillä ja pukuhuoneissa. Porrastaminen koskee peräkkäisten vuorojen välillä tapahtuvaa ryhmien vaihtoa. Esim. jos treenivuorosi alkaa klo 18.30, et voi tulla sisään rakennukseen ennen tätä. Vastaavasti jos treenivuorosi päättyy klo 18.30, sinun on poistuttava rakennuksesta ennen tätä. Jokaisen seuran ohjaajien on huolehdittava, että treenien alussa ja lopussa on riittävästi aikaa varusteiden vaihtoon ja siivoamiseen tms, jotta siirtymät tapahtuvat oman treenivuoron puitteissa. Porrastus ei koske ensimmäisen vuoron alkua eikä viimeisen vuoron päättymistä.

Edellä mainitut toiminnat ovat esimerkkejä AVIn edellyttämistä tilojen terveysturvalliseen käyttöön liittyvistä rajoituksista. Tilojen käyttö on järjestettävä siten, että voidaan ehkäistä toimintaan osallistuvien lähikontaktien aiheuttamaa tartunnan riskiä. Järjestäjän on siis tehtävä liikuntatiloissa tiettyjä toimia, jotta harrastaminen olisi meillä kaikilla edes jollakin lailla mahdollista, eikä tiloja suljettaisi.

Odotamme kaikki paluuta normaaliin. Siksi toivomme, että kaikki salilla liikkujat kantaisivat oman kortensa kekoon ja noudattaisivat suosituksia. Näin vältetään turhia tartuntoja ja pystytään toivottavasti jatkaman toimintaa niin tatamilla, kuntosalilla kuin tanssisalissakin.

Ystävällisin terveisin Kamppailijat Oy:n hallitus